Vaig sorprendre'm quan fa unes setmanes va sortir a El País en les pàgines de cultura un article a bombo i plateret d'una banda barcelonina que no havia sentit a parlar mai. Aquesta banda és Manel i acaba de treure el seu primer disc anomenat "Els millors professors europeus". Allà l'etiquetaven de "última sensació musical", i la describien com a grup folk pero amb una visió molt particular sobre tot pel que fa a les lletres. Al cap de pocs dies, al TN Nit van tornar a mencionar al grup i el seu nou treball. Encara més sorprenent si tenim en compte que no acostumen a parlar de música "minoritària" (per molt que sigui feta a Catalunya) en horari estelar. Dèien que les lletres estaven a mig camí de Sisa i Joan Miquel Oliver (Antònia Font) Pero ho vaig trobar una mica suspitós. Tot el que ens volen fer empassar mitjançant el corrent general (anomenat "mainstream") acostuma a ser d'una qualitat més que dubtosa. Per últim, la setmana passada, a El món a RAC1, el Jordi Beltran i el Guille Milkyway (el de La Casa Azul) van recomanar i tornar a parlar bé del grup. I ja no vaig poder-me aguantar. Primer vaig fotre una ullada al seu Myspace, i després, com no podria ser d'una alra manera, vaig tirar d'eMule (reconec que fa anys que no m'he comprat un putu disc, i que tinc el PC saturat d'arxius MP3)

I la veritat és que m'hi he enganxat. Potser sí que tenen peces purament folk (és dolent?) pero n'hi ha d'altres de pur pop (una miqueta Belle&Sebastian) I les lletres entren molt bé. N'hi ha de normaletes i n'hi ha d'excel·lents, amb una punyeteria encoberta que et fa escoltar amb un mig somriure constan. Jo us transciuré una que m'ha agradat força (no la millor). És del tall "Els guapos són els raros", i amb la seva música amb un trombó marcant el ritme, doncs funciona molt bé.

UN HOME D'ULLERES DE PASTA GRUIXIDA PASSEJA PEL PORT NERVIÓS
JA FA MÉS D'UNA HORA QUE LA SEVA DONA L'ESPERA AL DOCTOR RAMON
QUE AVUI S'HAN OMPLERT DE CORATGE I HAN DECIDIT OPERAR-SE EL COS
LA DONA ES VOL TREURE PAPADA I L'HOME ES FARÀ FER UN PENIS MÉS GROS
PERO NO SABEN QUE SER ATRACTIUS TAMBÉ POT COMPORTAR VIURE EN UN MALSON
I ELS DOS CANTEN DE PUTA MARE MOLT MILLOR QUE JO, QUE FAN CANT CORAL
I BALLEN SARDANES A PLAÇA SANT JAUME, I HO FAN DE COLLONS

I EL PEPE ÉS UN NOI QUE HA FET PANXA I ES PASSA EL SANT DIA ESTIRAT AL LLIT
AVUI EL RODEJEN 3 METGES I UN JOVE BECARI AMB UN BISTURÍ
AMB UN PERMANENT DELIMITEN L'ESÈNCIA GREIXOSA QUE LI EXTREURAN
I ELL SOMIA PRENENT UN WAIKIKI RODEJAT DE SENYORES QUE MARQUEN MUGRONS
PERO EL PEPE NO SAP QUE ALGUNS BENPLANTATS TAMBÉ VIUEN EN UN MALSON
I EL TIU ORGANITZA TROBADES D'AMICS DEL SIS-CENTS, I EN TÉ UN DE VERMELL
I QUAN PUJA AL POBLE ELS NENS LI DEMANEN QUE ELS PORTI A FER UN TOM

NO SABE QUE ELS GUAPOS SÓN ELS RAROS
HO SAP TOTHOM PERO NO HO DIU NINGÚ
TAMPOC NO S'AGRADEN I TENEN COMPLEXES PER SER DIFERENTS
I NO SABEN QUE ELS GUAPOS DESAFINEN
NO TENEN SWING I NO BALLEN BÉ
TAMBÉ ES PREOCUPEN I TENEN PSICÒL·LEGS
I NO PASSA RES...I NO PASSA RES...I NO PASSA REEEEES.

Jo, desde que vaig escoltar-lo, cada dia prenc (amb més o menys mesura) la meva dosi de "Els millors professors europeus". I reconenc que els "hypes" també poden ser justificables, si és que existeixen els "hypes" en la música cantada en català. Molt recomanable.


Sí, semblen un freakies de l'òstia, pero funcionen.

(2) Comments

  1. Arnau On 10/12/08 21:21

    L'"això si que són palles mentals", va dirigit a mi? ja t'he reconegut via facebook que ets un crack... també ho he de fer per aquí??

    Va, no ens conformem amb el top 10 mundial de les últimes dues setmanes!!

     
    Anònim On 15/12/08 19:56

    Originals, freakies,superguays...
    Ja m´els deixaras eloi.
    Aquests paios van més sortits que el papa.